ANMELDELSE: Dusørjegere. Norsk actionperle trumfer til og med Hollywood selv

Hva om en person overførte millioner av mikrobrikker til deg med en enkel berøring, som ville bestemme plasseringen din med centimeters presisjon? Hvordan unnslipper du døden når du bare er en blinkende prikk på en skjerm? Den norske thrilleren vil fengsle deg med sin kulde.

Nordiske filmer har hatt en sterk tilstedeværelse på tsjekkiske kinoer de siste årene. Etter den vellykkede finalen i trilogien kommer Millennium dusørjegere, filmet etter modell av den norske forfatteren Joe Nesbo. At etterfølgeren Stieg Larsson? Nesbø har uansett skrevet romaner mye lenger.

Nikolaj Coster-Waldau han er født dansk, men i det siste er han hovedsakelig å se i amerikanske produksjoner. Han fikk oppmerksomhet i filmen Black Hawk Down, og år senere spilte regissør Ridley Scott ham i en annen storfilm – Kingdom of Heaven.

Men selv i Headhunters mangler det ikke på spenning, action eller vendinger, og det hele skjer i et forrykende tempo. Men det er ikke en potensiell storfilm eller en Hollywood-film, selv om filmskaperne i det minste prøvde å komme i nærheten. Og at med et budsjett på 5 millioner dollar er det mulig å skyte en god film.

Hvem visste at denne modellen kunne holde en pistol?, Kilde: filmdistributør

Roger Brun (Axel Hennie) lever av å søke etter kandidater til toppstillinger i store selskaper. Som en ekte nordlending kan han kaste deg i ansiktet som du er uten noen følelser. løgnnår du selv søker jobb. Og med den samme roen hengir han seg fra tid til annen til sin største hobby: å stjele verdifulle malerier. En tyv som jeg Dannys sidekicks de kan være misunnelige.

Når modellen tar våpenet

Aksel Hennie, en slags europeisk versjon Steve Buscemi krysset med Potter Ron Weasleydemonstrert hvordan selv en fullstendig ufølsom karakter kan utvikle seg på en ikke-voldelig måte i løpet av filmen. I møte med den forestående døden forvandles den komplekse vrien seg til noe som ligner et menneske, men selvfølgelig fortsatt litt nordisk i størrelse.

Langt mer skremmende er den skurkekarakteren til tidligere soldat Clase Greve (Nikolaj Coster-Waldau), som i likhet med Roger har mestret kunsten å poker face. Vanligvis, når du ser på en thriller, er det ikke noe problem å gjette hvilken av karakterene som er den. det verstemens andre famler lenge på skjermen. Og Coster-Waldau ser ut til å ha en tatovering i pannen som han virkelig ikke gjør for ærlige gutter. Selv om representanten hans ser ut som han hoppet fra podiet inn i filmen, kan han håndtere en pistol som en eliteenhetsproff.

De kalde, mørke fargene i filmen, sammen med det høyteknologiske utstyret, gir en foruroligende følelse av tranghet. Små morsomme scener, mindre lette enn grusomme, vil overraske deg desto mer. Selvfølgelig skal du ikke le, men når hunden spiddes på traktoren er det så morsomt…

Gjennom øynene til Oldřich Mánert: Nok en vellykket serie med nordiske krimfilmer. Selv om den nærmer seg sjangeren fra motsatt side av den verdenskjente Millennium-trilogien. Bounty Hunters går på grensen mellom den grove historien om en velkjent bildetyvs fall, inkludert hans påfølgende hevn, og overopphetede scener der hovedpersonen dykker ned i ekskrementer og går bort fra forfølgerne sine i en traktor med en aggressiv hund spiddet på en plogskjær. Galskapen som plottet når utrolige høyder med gjør Headhunters til en stolt representant for det beste av guilty pleasure-filmer.

Vurdering: 4****

Kort sagt, denne filmen står og faller med historien. Ett trykk og du har så mange GPS-feil på deg at du vil pipe i sikkerhetsrammer til neste jul. Ikke noe hyggelig, men hva skal vi snakke om, ikke noe ekte heller. Men la oss snakke om regissøren Morten Tyldum ikke undervurderte, er det mulig at han tok hensyn til vitenskapelige og fysiske argumenter, i alle fall behandlet han dem ganske fritt.

Utviklingen av norsk politi, som ville snike et luftskip under nesen på dem

Det som imidlertid ikke ble spart på i Headhunters var fantasi, så vi vil se bokstavelig talt utrolige situasjoner som Roger må komme seg ut av. Hovedpersonen er ikke kuttet av en virvelvind av kuler, et fall fra en klippe, men ikke engang sint hunnhund! Mens de andre dør brutalt (og det er egentlig et blikk), tar norske Chuck Norris det til neste nivå med enda verre feller.

Det er ingen alvorlig risiko for grusom gjesping

Handlinger følger hverandre, og selv med fokusert observasjon er det umulig å gjette hva som vil skje i det neste minuttet. Inntil siste øyeblikk kan man ikke være sikker på hva som egentlig skjedde, så i motsetning til Hollywood-produksjoner er det ingen fare for akutt forbruksdød. Det er litt over toppen og kronglete, men etter at 100 minutter hadde gått, lurte jeg på: når kommer det en oppfølger?

Hodejegere (Hodejegerne)

Krim / Thriller
Norge, 2011, 100 min