er du varm Sommeren lokker nordover for vakker natur i Norge

BILDE: Navigerer himmelen som en drøm. Ballens vakre Pálava vil gjøre den enda vakrere

Vi takker Michaela Kočendová for det vakre og inspirerende innlegget og Pavlo Čihák for de vakre bildene.

Vi returnerte til sentrum med lokal offentlig transport og satte kursen mot kongen av Norges palass. Derfra fortsatte vi å se det lokale universitetet, rådhuset, gikk gjennom Oslo sentrum og beundret den lokale arkitekturen. Vi avsluttet turen rundt Oslo (bare noen og de modigste av oss) med en svømmetur i sjøen.Vi var på vei til flyplassen hvor vi overnattet. Mandag fløy vi fra Oslo til Stavanger, hvor vi bodde resten av turen. Etter landing leide vi bil fra flyplassen (som vi hadde forhåndsbestilt) og planla en tur til Kjerag den dagen. Etter mer enn to timer fra flyplassen, som flinke tsjekkere, parkerte vi på en gratis parkeringsplass to kilometer under starten av turen og satte kursen oppover.

regnfull start

Selve starten på turen ble gjort ubehagelig av tungt, kaldt regn. To kilometer lenger oppe ved den betalte parkeringsplassen stoppet parkeringsvakten oss og forklarte på meget godt engelsk, som de fleste nordmenn har, også fordi filmdubbing ikke fungerer i Norge, at veien opp til Kjerag er farlig i dette været. Jeg tok hans råd og de kom tilbake til bilen gjennomvåte. Vi ville ikke bli fratatt en tur, og på vei til campingplassen besøkte vi Månafossen og først da dro vi til campingplassen i byen Hjelmeland. Campingplassen i denne byen drives av en polak, Jaroslaw, som har hjertet på rett sted og tok veldig godt vare på oss på campingplassen under hele oppholdet.

De påfølgende dagene var det fint vær og vi hadde Kjerag, Flørli og Preikestolen foran oss. Kjerag var den tøffeste av alle turene. Det var nødvendig å ha med seg sterke, vanntette sko, og klær fra 17 grader til 5 grader Celsius. Nede hadde vi solbriller og oppe syklet vi. Stien ble støttet opp av jernkjettinger, og vi brukte de røde prikkene merket med noen meters mellomrom på steinen for å orientere oss på turstien. Toppen av Kjerag kjenner vi igjen på det uforglemmelige og storslåtte miljøet, men fremfor alt på dets dominerende kjennetegn, nemlig en stor stein som er kilt mellom steinene, som kan bestiges. Men på betingelse av at du ikke er redd for høyder, for selv om steinen er mellom steinene, er de to andre sidene omgitt av et tomrom på 300 meter.

Saloon av Ferdinand d'Este.

FOTO: Hvordan erkehertugen reiste. Sedanen bød på fine møbler og kjøkken

Vi dro til Flørli dagen etter allerede kl 06:25 med ferge. Flørli er egentlig en tretrapp som går langs et pumpet vannkraftverk. Trappen har 4444 trinn, og hvis du er akrofob, bør du definitivt ikke besøke denne trappen. Det er et rør på den ene siden av trappen, et rekkverk på den andre, og en liten hvileplattform for hvert 250. trinn. Ved selve trappen. De 4.444 trappetrinnene er bygd opp av to tretrinn på rundt 40 centimeter, som noen ganger gir en ubehagelig følelse og det er steder hvor det er bedre å gå opp trappene fire om gangen. Men turen er definitivt verdt det.

Preikestolen er den mest kommersielle av alle ruter. Dette betyr alt fra steinlagte gangveier til gangveier i tre gjennom våtmarker. Kurset gjøres dermed tilgjengelig for folk i alle aldre. Det var imidlertid ubehagelig å se folk, kledd i dongeri-skjørt, jeans eller trendy joggesko, se på mobiltelefonene sine underveis og ikke se skjønnheten i naturen rundt. Øverst tar de et bilde for det sosiale nettverket og går ned igjen. Men å gå glipp av denne turen ville definitivt ikke være verdt det! Den ene tingen som var mest uforutsigbar gjennom hele turen var været. Kulden og kulden ble til en slik varme på et tidspunkt at vi gikk rundt i byen kun i kortermede t-skjorter, og noen minutter senere dro vi ut regnfrakkene og prøvde å ikke bli gjennomvåte til beina.

uvanlig lys

En særegenhet som vi ikke kunne venne oss til var polardagen. I Norge skjønte vi nesten ikke at vi var trøtte eller søvnige, for natten kom ikke. Solen går ned etter klokken 22.00 og deretter til klokken 04.00, når solen står opp, er det ute som i Tsjekkia i skumringen. Hvis du noen gang reiser til Norge, trenger du definitivt ikke å veksle penger. Ingen steder under turen møtte vi noen som ba oss om penger, ikke engang i butikker, parkeringsplasser, offentlig transport eller restauranter.

Det skal ha vært en filial av Messerschmitt våpenfabrikk i nærheten av Františkov.

BILDE: Krigens hemmeligheter. I T-banen ved Kvilda produserte tyskerne deler til jagerfly

Og hvor mye kostet turen oss totalt? Hver av oss betalte rundt 7000 for flybilletter, billetter, ferge, leiebil, gass og relaterte kostnader (for eksempel å gå gjennom en tunnel som førte under havet eller å krysse broer, parkeringsavgifter), overnatting, reiseforsikring og mat kroner. Det skal sies at vi kun reiste med en krossa, som vi sjekket på flyet som håndbagasje, og vi hadde med oss ​​mat. Så halvparten av sekken var klær og den andre halvparten var hermetikk, havre, nøtter og proteinbarer, havregryn, fruktsnacks og i begynnelsen av turen til og med biffer, toast, jordbær og bananer. Norge er et vakkert europeisk land og det var en stor reiseopplevelse for oss alle å utforske landet!

Michaela Kočendova

Liv Malthe

Student. Subtilt sjarmerende bacon-junkie. Spiller. TV-utøver. Frilansmusikkekspert