Review The Dragon Princess: A Norwegian Fairy Tale biter inn i to interessante temaer, men forblir middelmådig

Vil to helt forskjellige barn slå seg sammen for å redde den lille dragen?

En søvnig liten norsk by gjør seg klar til jul. Mortimer, ni år gammel, har ingen venner og ønsker å være populær for enhver pris, for å bli sett. Gamle Sára prøver også å gjøre det stikk motsatte, ingen får se henne da hun er foreldreløs på flukt. Han ønsker ikke å returnere til hjemlandet, hvor krigen raser. Til tross for problemene har han imidlertid langt mer medfølelse og empati enn Mortimer, som han møter ved en tilfeldighet. Han mangler ingenting i livet for å gjøre ham lykkelig, men han er ulykkelig fordi han ikke har nok likes og følgere på kontoen sin.

Disse to bringes sammen av en ung drage som dessverre har vandret bort fra drageriket sitt og ikke kan komme tilbake på grunn av en skadet vinge. Han er redd og må gjemme seg, det skjønner Sara godt. Men kanskje vil de begge forstå at folk kan stole på, i hvert fall noen av dem, og de kan finne et hjem.

Manuset er ikke det mest interessante, og plottet blir ofte sittende fast i en blindvei, i pinlig stillhet, man kan ikke en gang si at man tuller. Det ser ut til at historien er mer egnet for små barn, men til å begynne med er noen scener med dragen ganske skumle. Og for det er filmen avhengig av hete temaer: flyktningespørsmålet og den overfladiske verden av sosiale nettverk, som kanskje ikke passer for alle foreldre. Det kan ikke nektes originaliteten til skaperne, men presentasjonen fungerte ikke helt.

Drageprinsessen kan ikke fullt ut bruke dragemagi.Drageprinsessen kan ikke fullt ut bruke dragemagi. Denne dragen er kanskje den minst på skjermen av våre tre hovedkarakterer og viser ikke mye. Vi tror ikke engang på koblingen mellom ham og barna, vi forblir iskalde i stedet for å smelte av følelser. Og at de siste årene har mer enn ett drageeventyr allerede fanget seernes hjerter. Det ville nok vært mer interessant om nordmennene kom inn på noe typisk for deres mytologi og samtidig unikt, for å gi oss noe vi ikke har sett før.

Er det mulig at Drageprinsessen vil tenne en flamme av interesse blant publikum for å gå på kino? Vel, det er mulig, men usannsynlig. Det er ikke rart at tsjekkiske filmskapere også deltok i den norske filmen. Historien føles veldig amatøraktig og smaker av barnslig dialog med altfor voksne temaer. Han prøver nok å glede barn i forskjellige aldre, men resultatet blir nok at han ikke vinner noens hjerte.

Nettroll kan ringe hvem som helst.

(Foto: Evolution Films)

Her må det en stor julerydding til…